четвъртък, 1 април 2010 г.

Денят на лъжата

На днешната дата всички се надпреварват да успеят да излъжат поне един човек, за да са удовлетворени. Други пък лъжат през цялото време на годината и този ден не е по-различен от останалите, но поне този път им прощават лъжите. Най-лесно се лъже рано сутрин, докато набелязаният човек още спи или е сънен и не осъзнава нито кой ден е, нито пък къде се намира. По този начин поне мен са ме лъгали, че е дошъл някой човек, че навън има сняг, че вали дъжд, че има пожар и какво ли още не. Аз много рядко успявам да излъжа някой, а и това никога не е била моя цел, защото си признавам, че не умея да лъжа. Почти винаги ме хващат.

За разлика от мен пък мой съквартирант преди години ми спретна най-страхотната лъжа и реших днес да я споделя с вас. Той знаеше, че излизам с едно момиче и ми пусна на днешната дата следното съобщение на пейджъра (тогава бяха модерни): "Бременна съм. Трябва да поговорим!" Името ще го спестя, но аз се хванах. Омекнаха ми колената и звънях в компанията, която обслужваше пейджърите, за да попитам какъв глас е оставил съобщението и разбрах, че това е било женски глас. После разбрах, че съквартирантът ми е наказал негова колежка да се обади. Същата година получих съобщение, че ми се е родил племенник, който носи същите две имена като моите, което си беше истина. Радостта от това събщение на пейджъра бе помрачена от другото съобщение. Вечерта почуках на вратата на съответното момиче точно преди 11 години, за да поговорим. Тя бе по-изненадана и от мен от това и тогава разбрах, че са ме излъгали, а чак по-късно разбрах кой го е сторил. През следващите години той бе подготвен, че ще се опитам да му го върна и така не успях да го излъжа. Няма да мога и днес...

На днешният ден освен моят племенник празнува също така и друг мой племенник и още 6 други познати и приятели. Те не лъжат, а са весели и шеговити и това си мисля, че трябва да е идеята на днешния празник и да цари весело настроение и шегите и лъжите да бъдат премерени и готини. Вече чух как са били излъгани някои мои познати и се смях от сърце.

Днес всички медии се опитват да пускат невероятни новини, но въпреки това доста хора се хващат и вярват. Иначе 1 април е 91-ият ден в годината според григорианския календар (92-и през високосна). Остават 274 дни до края на годината. Това казва Уикипедия, а ето какво написа Дарик Радио преди две години позовавайки се на БГНЕС за това как празнуват деня в различни страни:

"Първият ден на април е посветен на шегата. Едни приписват раждането на празника на Древен Рим, където в средата на февруари (а не в началото на април) празнували празника на Глупаците. Има и друга версия – на неаполитанския крал Монтерей му поднесли по случай спирането на земетресението, риба. След година владетелят поискал точно същата риба. Такава не намерили и готвачът приготвил друга, която много приличала на предишната. И макар че кралят познал подмяната, той не се разгневил, а дори се развеселил. Оттогава станали обичайни шеги и лъжи на 1 април.

В различните страни Денят на смеха носи своя национален колорит. Във Франция наричали този обичай "априлска риба". Произходът му свързвали с времето на Карл IX, който през 1564 година издал ордонанс, предписващ да се пренесе началото на годината от 1 януари на 1 април. На следващата година много от поданиците на краля изпратили на своите приятели новогодишни поздравления и подаръци през април - в знак на протест, или оставайки верни на традицията. Слънцето тогава се намирало в съзвездието Риби и французите сметнали, че наименованието "априлска риба" е напълно достойно за подобни шеги. Традицията още е жива.

В Англия 1 април е Ден на всички глупаци. От полунощ до 12 часа на обяд на 1 април всеки може да се шегува, надсмива, разиграва своите приятели и познати. Този, който се хване на въдицата, посрещат със смях и викове: "Априлски глупак!" Една от най-големите първоаприлски лъжи, за която още се помни, станала в Лондон през 1860 година, когато няколко стотици английски джентълмени и лейди-та получили покани да отидат на "ежегодната тържествена церемония по измиването на белите лъвове, която ще се състои в Тауер в 11 часа сутринта на 1 април".

Във Финландия денят на шегата и лъжата е градски обичай, но се е разпространил и сред селяните, попивайки самобитния хумор на селските ергени. Свързан е със стария селски обичай да пращат децата да изпълняват шеговити поръчения по време на сериозна селска работа - когато се мели зърното, колят животните. Пращали децата до съседния двор да вземат несъществуващ инструмент - стъклени ножици, ъгломер за тор. Съседите уж си "спомняли", че са дали инструмента на друг, и детето тръгвало към следващия двор.

В Германия и Австрия смятат 1 април за нещастен ден, а хората, родени на този ден за хора, без късмет. Според преданието в този ден бил роден Юда - предателят и именно на 1 април сатана бил низвергнат от небето. В селата не работели, не започвали нови неща, не пускали домашните животни навън. Възрастните и децата се лъжели взаимно, пращайки се да изпълняват неизпълними заръки (например, да купят от аптеката мас от комар).

В древността първи април отбелязвали само ирландците. Дедите ни забелязали, че април е непостоянен, времето е колебливо и често се мени. В желанието си за веселие нарекли първият му ден – ден на лъжата, закачката и хумора. Мнозина „ще се хванат”, когато някой хитрец ги изпрати, както се казва, за "зелен хайвер", но такава е традицията."

През годините в различни мои връзки момичета и жени са ме молили да ги излъжа, но аз не съм го правел, после иди доказвай, че жените винаги искали истината. Не мога да лъжа насила. Просто не ми идва отвътре. Досега съм се стремял да бъда прям, открит и откровен, е ще призная, че съм премълчавал някои неща, а при опит да излъжа винаги съм бил хващан. Затова не експериментирам повече. Накрая ще завърша този пост с една подходяща за случая песен и ще ви пожелая Весели Великденски празници!

Няма коментари:

Публикуване на коментар