петък, 24 април 2009 г.

Пазарджик и Пазарджишко

Малко са стойностните книги, които обхващат цял един регион. Малко и повърхностно се пише често в краеведските книги и описания. Рядко оставам доволен от новоиздадедена книга за населено място, община, област или регион. Затова вече повече от пет години търсих една книга. Книга, която спокойно може да определим като „библията” за нашия град и регион.

Става въпрос за „Пазарджик и Пазарджишко” на Иван Батаклиев от 1969 година. За жалост е издадена само в малко над 2 хиляден тираж и откриването и в днешно време е много трудно. Има я в библиотеките, като един екземпляр беше в доста лошо състояние и си позволих да го подвържа за моя сметка, за да може другите читатели да нямат моя проблем с хвърчащи листове от книгата и парцалива корица. Библиотекарката остана във възторг.

Да продължа обаче с моето търсене. Обикалях антиквари на Славейков в София, до Пощата в Пловдив и на фонтаните в Пазарджик. Всеки обещаваше и си записваше телефона ми, но никой не ми звънеше. Всичко стана съвсем случайно, когато почти бях загубил надежда и продължавах да взимам от библиотеката книгата и да снимам информацията за дадено населено място.

Излизайки от музея в Пазарджик се спрях на книгите при фонтаните на Тортата и какво да видя: търсената от мен книга стоеше кротко в средата сред други. За съжаление нямах в себе си достатъчно пари и помолих да ме изчакат за час два за да ги осигуря, а Генералът (така се казва антикваря) си пътуваше за София същия ден и имаше само един час време. За моя радост джентълменът ми услужи с необходимата сума и ме направи много щастлив в този прекрасен слънчев следобед. Книгата е в много добро състояние и вече се нареди на почетно място в моята домашна библиотека.