петък, 14 август 2009 г.

Само моето име

Името на човека е важно и го съпътства през целия му живот. Разбира се има такива, които не си харесват името и дори си го сменят с някое друго. Има мода и в имената и днес често можеш да срещнеш чужди имена сред децата, чиито родители погрешно смятат, че с името вече са уредили бъдещето на Изаура, Джулия, Дженифър и така нататък. В този пост ще ви разкажа за моето име и прякорите си през годините. Когато прадядо ми Алекса е бил на смъртно легло е заръчал на дядо ми Никола да кръсти някой от синовете си на него, но не Алекса, а Александър. Дядо ми не успял да изпълни заръката му и помолил баща ми да го направи. Баща ми като най-малък в семейството спазил това обещание и кръстил първородния си син (тоест мене) Александър. И досега той се обръща към мене само с това име. А ето какво значи името: защитник на мъжете (от гръцки alexein - защитaвaм, andros - мъж). Името на 8 папи. Александър означава мъжествен, защитник и има имен ден на 30 август. Празнува и на 23.11. ден на св. Александър Невски. Така оказах се с два именни дни, но досега никога не съм ги празнувал.Друг известен човек е Александър Македонски, а се оказа, че има хора с еднакви две имена като моето, като се поразрових в нета.Родителите ми обикновено ме наричат Александре. От училище започнаха да ви казват и Сашо. И днес колегите се обръщат така към мен. Все още обаче не съм успял да открия връзката между Александър и Сашо и защо на Александровците ни казват Сашо, като има и отделно име Сашо. Английските туристи, които водих на турове из България започваха да ми казват Алекс (съкратено от Александър), защото те не можеха да проумят какво е общото на Александър и Сашо. Алекс ми казваха и колегите от предишните ми две работни места. Случвало се е и да ме наричат Ал, но това са само два единични случая. Напоследък чувам и Алексче, което явно би трябвало да говори за някаква близост, но аз не го харесвам. От Сашо пък често ми казват, Саш, Саше и Сашенце. Имал съм и случаи да ме наричат Сандо, Санде или Сандър, но това ми е доста противно. Само една позната ми е казвала Санд, което много ме учуди тогава. С това май изчерпах всички производни на името си. Сега продължавам с прякорите. В основното училище ми казваха Майкъл Джексън, защото го харесвах и танцувах като него. В началото в езиковата гимназия ни питаха по спорт кой какво е тренирал. Аз станах и казах, че съм тренирал две години карате. Така се появи новия ми прякор: Каратето. Така ме наричаха моите съученици. За кратко време в основното ми казваха Ферди - Мравката, защото съм бил добър и съм помагал на хората, но той не се запази толкова време. В немската в Пазарджик ми казваха и Павето. Това стана при един разговор с моя съученичка, която питаше с какво ги свалям момичетата, с коите ме виждаха. За да и затворя устата, казах с паве, и тя го подхвана като прякор: Сашо - Павето. В края на гимназията ми излезе нов прякор Сашо Хипаря или Хипара, който продължи и в университета, заради дългата ми коса, музиката, която слушах и ходенето на автостоп на Джулай морнинг на морето. Като водех предаване по радиото ми казваха и Сашо - радиото, меломана, а покрай спортните събития, които отразявах ме нарекоха Журналиста. Казвали са ми и Поета, заради стиховете, които пишех и публикувах, но това също не се задържа. Сега някои колеги ми казвах Пегасус или Пегасуш, на името на фирмата, която ни е партньор. Един приятел ми казваше и Безалкохолния, защото не пия алкохол. Повечето хора ме знаят като Сашо от Пазарджик, въпреки, че съм роден в София и годините, прекарани в София и в Пазарджик вече са поравно. В казармата ми казваха Висшиста, но това не беше повод за гордост за там, защото ни мразиха, че служим по-малко време. В личните си взаимотоношения не съм обичал никога глезените названия като захарче, миличко, сладичко, слънчице, зайченце и всякакви такива умалителни. Като се запознах с жена ми и тя почна да ми казва Буби или Буба. В онлайн общуването ползвам често kerouac и като такъв ме знаят хората от първия чат на гювеч-а, а такъв nickname ползвам и за кюто.Изненадващо за мене доста хора не знаеха как се пише фамилията на моя любим писател Джек Керуак.Ами мисля, че това е достатъчно за името ми и прякорите ми през годините. Исках да пусна тук песента на Ваня Щерева "Само твоето име", но в крайна сметка се спрях на друга песен, с която приятно бях събуден една хубава сутрин и харесах като мелодия, текст и жизнерадостност.

3 коментара: