понеделник, 9 ноември 2009 г.

Моята кола

Днес моята кола стана на 10 години. На тази дата е първата и регистрация. Като поразучих нейната история се оказа, че тя е катастрофирала в Италия на малко километри и после я стояла дълго време за продан. Аз я взех на 70 003 километра от познат и доворен човек в София. За две години вече минах 35 000 км. Не зная, дали това е е малко или много, но за мен е достатъчно. Забравих да ви кажа марката. Peugeot 206, сив металик, бензин, 1.4. Преди да си купя тази кола през юли 2007 година, разчитах на влакове, автобуси и автостоп. Много километри изминах така и затова днес, като имам възможност качвам стопаджии. Спомням си как се мечтаех да имам точно сиво пежо 206. Те тъкмо бяха излязли на пазара и едно от тях ни качи на автостоп. Както е казано: "Внимавай какво ще си пожелаеш, защото може да се случи!" Мой колега от университета като разбра, че съм си взел тази марка ми каза: "Welcome to the club!" Тогава разбрах от него, че си има клуб в БГ и правят шапки, събират се веднъж годишно и така нататък. В събота минах на годишен технически преглед и въпреки възрастта си, колата все още се държи. Тук е момента да спомена, че избягвам да я карам в столицата. Няма смисъл да вися по задръствания, да харча повече бензин и да се чудя къде да я паркирам в центъра или да плащам паркинг там. Това се случва в много редки случаи (веднъж на 6 месеца), но и тогава гледам да я ползвам максимално. Качвам някой колега на връщане, защото виждам всяка сутрин колко хора пътуват сами в автомобилите си и не се комбинират с някой. Голям лукс е това! Колата си карам извън София да стигна до места, където не съм бил или пък съм бил и ми харесва да посетя пак. Определено е удобно да тръгваш, когато искаш и да спираш където и когато искаш, както и да се отбиваш от главния път. Та за колата. Правя и пълно каско вече трета година, но нямам нито една щета. Дано така и да продължи. Сменях и два ремъка досега и едно динамо. Скоро май ще трябва да сменя и акумулатора, защото този вече е на 4 години и нещо и доста се изтощи при загубата на ремък през януари. Та това е моята кола, а днес беше нейния рожден ден. Мислех да я водя на автомивка и да и купя нови постелки за крака, но не остана време. Интересно е, че 4 души от хералдическото сдружение караме пежо, а лъвът първоначално е бил герба на град Франш-Конте във Франция, а как се изменил през годините може да видите на картинката:
Лъвът на Пежо навърши 150 години през 2008. Ето я и историята:
През ноември 1858 година Емил Пежо регистрира емблемата на марката си, която представлява лъв с или без стрела. Днес лъвът е универсален символ на марката Peugeot, популярна в целия свят.


Произходът на лъва

Жул и Емил Пежо, основателите на фирмата „Братя Пежо”, се обръщат към Жулиен Блазер, гравьор от Франш-Конте, за да направи постоянно лого, което да я отличава от конкуренцията. Лъвът е избран, за да напомня качествата на трионите Peugeot, известни и до днес със здравината на зъбите, гъвкавостта на пластината и бързината на рязането.

Скоро „звярът“ се появява върху всички режещи инструменти, като с течение на времето изображението му се променя. Величественият лъв, който стои върху стрела и е обърнат наляво, по-късно слиза от стрелата и се обръща надясно. През 1882-ра, горната част на гривата се променя и тялото става по-масивно. Освен върху инстументите, той се появява и върху мелничките за кафе (производството им започва през 1840-та), велосипедите, а от 1898г. и върху мотоциклетите.

Лъвът влиза в автомобилната история

Първият сериен автомобил (тип 3) на Арман Пежо датира от 1891 година, но лъвът се качва на колите на марката чак през 1906-та. По този начин, една от първите три автомобилни марки в света се сдобива с емблема още в зората си.

През 1910-та двете компании - на братя Пежо и на Арман Пежо се сливат в Дружество за автомобили и велосипеди Пежо. Двете гами съществуват паралелно до първата световна война и последният автомобил с лъв от този период е Бебето лъв (la Bеbе lion) на Еторе Бугати, показан на салона в Париж през октомври 1912г.

Следващите модели са идентифицирани само с надпис над решетката или върху радиатора. През двадесетте години, лъвът става символ на автомобилния клон на дружеството, така наречените „Peugeotistes“, които го използват за украса на капачката на радиатора. Появяват се два вида лъв: ръмжащ, на скулптура Marx, и готов за скок, на Baudichon.

Велосипедите и мотоциклетите възприемат първо лъва върху стрелата на фона на колело със спици, след което, през 20-те години, лъвът в битка, обърнат надясно и накрая, през 1960-та, под него се появява надпис.

Инструментите и домакинските уреди избират лъв върху стрела в кръгъл герб, който при мелничките за кафе е овален.

Лъвът скача върху предната част на автомобилите Peugeot и повече не слиза от там

От октомври 1933г., когато е лансирана „аеродинамичната“ линия, в цялата гама 201, 301 и 601 с първия 6-цилиндров двигател, над решетката се появява лъвска глава. 401 е лансиран през 1934г. по случай Парижкия салон. Идеята му е продължена от известната линия „ракета Сошо“ на 402 (1935), 302 (1936) и 202 (1938). През 1948-ма, върху предния капак на 203 се появява много по-агресивен лъв. Той остава върху 403 от 1955г., автомобилът който преминава символичния праг от един милион броя.

Гербът на Peugeot

За първи път хералдическият лъв на Франш-Конте и на дука на Монбелиар се появява върху модела 203. Гербът остава върху задния капак до октомври 1952г. и се премества отпред през септември 1958-ма. До февруари 1960-та той краси и мотоциклетите Peugeot. При 403, същият лъв стои в центъра на решетката върху кръгла плочка, а през 1966 година е заменен с по-голям. Новият модел на лъва се появява за първи път върху проектирания от Пининфарина 404. През 60-те години всички модели на Марката получават това лого. През 1968-ма върху 504 е поставен позлатен или хромиран лъв без плочка, който откриваме и върху 404, 204, 304 и 104. Лъвът на 604 от 1975-та се появява при 305 и 505 и накрая се озовава върху черен фон при 205 и 306, до 1993 година.

Символ на успеха

При лансирането си през 1995г., 406 се отличава с един по-заякнал лъв, който остава в цялата серия „6“. През 1998-ма е одобрена съвременната стилизирана версия на емблемата на автомобилите и скутерите Peugeot.

Peugeot Sport и прототипите на центъра за дизайн, от своя страна, възприеха профила на лъва от модела 403, за да подчертаят динамиката и естетиката на автомобилите.

Източник: http://autoblog.bg/

Виждате колко интересни истории има около тази кола, а аз искам да си пожелая да е изправна и да ме заведе до всяка дестинация, която си избера, и да издържи още 10 години!